5 Boeken die elke ondernemer moet gelezen hebben
Geplaatst op 30-09-2022
Categorie: Zakelijk
Er zijn genoeg boeken, zowel fictie als non-fictie. Maar als je op zoek bent naar een echt inzicht in wat er nodig is om succesvol te zijn, zijn hier vijf must-reads:
Rich Dad, Poor Dad
Het boek is een verhaal over twee vaders, een rijke en een arme. De rijke vader is de vader van de auteur en de arme vader is de vader van zijn beste vriend.
Het boek is sinds de uitgave in 1997 een bestseller waarvan wereldwijd meer dan 26 miljoen exemplaren zijn verkocht. Het is ook vertaald in 50 talen en verkocht in 39 landen.
De 4-urige werkweek
De 4-urige werkweek is een boek dat door veel ondernemers is gelezen.
Het boek gaat over het belang van timemanagement en de ervaring van de auteur daarmee. Hij geeft tips over hoe je je productiviteit kunt verhogen door slechts vier uur per dag te werken, zodat je meer vrije tijd hebt voor je gezin of andere activiteiten. De auteur gelooft ook dat dit een groot succes zou zijn voor elk bedrijf, omdat hun werknemers creatiever zullen zijn als ze niet de hele dag op het werk hoeven door te brengen.
De 4-urige werkweek is een geweldige gids voor elke ondernemer die zijn bedrijf wil opbouwen maar niet wil dat het zijn leven overneemt; er zijn echter andere boeken die u kunnen helpen bij het opstarten in het algemeen.
Hoe vrienden te winnen en mensen te beïnvloeden
Dit boek is een klassieker aller tijden, en het is vooral nuttig voor beginnende ondernemers. Het is zelfs speciaal geschreven voor mensen die nieuw zijn in de zakenwereld.
De focus van dit boek is netwerken - hoe het effectief te doen en hoe je daardoor in je carrière kunt gedijen. Het behandelt alle aspecten van netwerken (van het cultiveren van relaties met collega's tot het winnen van klanten), maar wat dit boek echt onderscheidt van andere over dit onderwerp is de nadruk op authenticiteit: het opbouwen van relaties en toch trouw blijven aan jezelf.
Carnegie zegt bijvoorbeeld dat we niet te gretig moeten zijn wanneer we proberen contact te leggen met andere mensen - anders denken ze dat we onoprecht zijn of wanhopig op zoek naar hun aandacht (en dat wil niemand). In plaats daarvan adviseert hij ons niet alleen hoe we het beste onze relaties kunnen cultiveren, maar ook hoe we daarbij niet opdringerig of behoeftig kunnen overkomen; bijvoorbeeld door complimenten te geven in plaats van vragen te stellen als "Hoe gaat het met je?".
Begin met het waarom
Omdat Simon Sinek zegt dat het belangrijk is om te beginnen met het waarom. Het "waarom" is waarom je doet wat je doet. Dit concept is zo krachtig dat ik het in mijn eigen bedrijf heb toegepast en er geweldige resultaten mee heb geboekt. Het kan op alles worden toegepast, of het nu gaat om marketing, aanwerving of zelfs klantenservice. Als je je WAAROM kent, wordt al het andere duidelijker en gemakkelijker om dagelijks toe te passen.
De beste manier om dit principe uit te leggen is aan de hand van een voorbeeld: Stel dat iemand mij vraagt waarom ik dit beroep als schrijver heb gekozen voor de kost (en niemand vraagt mij dat ooit). Als ik gewoon zeg "omdat schrijven goed betaalt" of iets dergelijks, dan zit er niet echt een verklaring achter mijn besluitvormingsproces anders dan "ik wil geld". Maar als ik in plaats daarvan zeg dat mijn droombaan erin bestaat mensen die het gevoel hebben dat ze niet meer in de maatschappij passen, te helpen hun plaats daarin terug te vinden met behulp van woorden, dan zit er iets diepers achter mijn antwoord, waardoor het voor beide partijen zinvoller is.
Think and Grow Rich
Think and Grow Rich is een boek van Napoleon Hill dat de dertien stappen naar rijkdom beschrijft. Het boek wordt beschouwd als een klassieker op het gebied van persoonlijke financiën. Hill's filosofie is dat succes in zaken en in het leven voortkomt uit het stellen en bereiken van doelen. Van het boek zijn meer dan vijftien miljoen exemplaren verkocht en het is vertaald in zevenentwintig talen.
Deze boeken zijn een goed begin als je ondernemer wilt worden. Ze geven je inzicht in wat er nodig is om succesvol te zijn en motiveren je onderweg. Het beste deel is dat ze allemaal gemakkelijk te lezen zijn, dus er is geen excuus om er geen op te pakken!